بهترین تغذیه خرگوش خانگی
ITVET.IR

بهترین تغذیه خرگوش خانگی

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/9/29
4176
+ 1 | - 1

خرگوش ها با توجه به وزن بدن خود باید یک رژیم غذایی روزانه شامل بیشتر یونجه، مقدار کمی سبزیجات تازه و مقدار مشخصی پلت (خوراک پلت شکلی از خوراک است که اغلب پرورش دهندگان به آن اهمیت می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند) داشته باشند. یونجه مهمترین بخش از مصرف روزانه تغذیه خرگوش است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه بهترین تغذیه خرگوش خانگی، توجه به داشتن برنامه غذایی مناسب از اساسی ترین اقداماتی است که برای نگهداری و مراقبت از خرگوش باید در نظر داشته باشید. این برنامه غذایی بر اساس نوع خرگوش شما، وزن خرگوش و سن و وضعیت جسمانی آن متفاوت بوده و باید زیر نظر یک دامپزشک چیده شود.

در این مقاله از سایت سامانه جامع دامپزشکی آی تی وت بهترین تغذیه خرگوش خانگی بر اساس تحقیقات انجام شده در این حوزه و با توجه به تجربیات منتشر شده از سمت دامپزشکان و نگهدارنده خرگوش خانگی مورد بررسی قرار گرفته و بهترین مواد غذایی برای حیات و دوام خرگوش خانگی معرفی شده است.

برای دریافت اطلاعات جامع در خصوص نحوه تغذیه خرگوش خانگی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

بهترین غذا برای خرگوش های خانگی چیست؟

رژیم غذایی خرگوش،رفاه خرگوش، وضعیت جسمانی مطلوب برای زندگی خرگوش در محیط خانه از اساسی ترین مواردی است.

خرگوش ها گیاه خوار (گیاهخوار) هستند و به عنوان جونده در نظر گرفته می شوند، زیرا به طور مداوم غذا می خورند. آنها سیستم گوارشی پیچیده ای دارند و در پردازش غذا بسیار کارآمد هستند. خرگوش‌ها مانند اسب‌ها دارای سکوم هستند و تخمیرکننده‌های روده عقبی هستند. آنها همچنین نیازهای غذایی بسیار خاصی دارند.

اگر غذاهای جدید را خیلی سریع معرفی کنید یا غذاهای نامناسب را تغذیه کنید، فلور گوارشی طبیعی خرگوش (باکتری های طبیعی) مختل می شود و باکتری های تولید کننده گاز/سم می توانند بیش از حد رشد کنند و باعث بیماری و احتمالاً مرگ خرگوش شوند.

 

غذای خرگوش خانگی

 

آب آشامیدنی تازه و تمیز و یونجه و علف با کیفیت خوب باید اکثریت رژیم غذایی خرگوش های شما را تشکیل دهد. سیستم گوارشی خرگوش برای عملکرد صحیح به یونجه یا علف نیاز دارد، بنابراین تامین مواد اولیه غذایی سالم آن بسیار مهم است. می توانید با سبزیجات برگ دار و مقدار کمی پلت مکمل را مصرف کنید.

 

مهمترین ماده غذایی برای خرگوش چیست؟

در این بخش غذاهایی معرفی می‌شود که بهترین رژیم غذایی را برای خرگوش ها تشکیل می‌دهند.

آب : مهمترین ماده مغذی برای خرگوش است. مطمئن شوید که همیشه آب تمیز و تازه به خرگوش های خود بدهید. مقدار آب مورد نیاز خرگوش به میزان مصرف خوراک، ترکیب غذا و دمای محیط آن بستگی دارد.

آب شیرین باید 24 ساعت شبانه روز در دسترس باشد. برخی از خرگوش ها کاسه آب را ترجیح می دهند و برخی دیگر بطری های مخصوص را ترجیح می دهند. اگر آب را در بطری به خرگوش می‌دهید، حتماً آن را از نظر گرفتگی بررسی کنید و روزانه آن را با آب تمیز پر کنید. اگر آب خرگوش خود را در یک کاسه می دهید، مطمئن شوید که خرگوش آن را در قفس خود نریزد یا آن را با مدفوع کثیف نکند.

 

سبزیجات : خرگوش ها باید روزانه یک مشت سبزیجات برگ سبز، سبزی و علف های هرز سالم و شسته به اندازه بالغ داشته باشند.سبزی‌های بسیار خوب شامل سبزیجات برگ‌دار مانند کاهوی رومی، بوک چوی، سبزی خردل، هویج، گشنیز، شاهی، ریحان، سرمه، سبزی چغندر، سبزی بروکلی و گشنیز است.

پلت ( (pellets: تعیین کنید که چه نوع پلت یا غذای غنی شده‌ای را باید برای خرگوش خود خریداری کنید. خرگوش ها در سنین مختلف معمولاً نیازهای غذایی و تغذیه ای متفاوتی دارند.

لیست غذای خرگوش

پلت را می‌توان یکی از اساسی ترین مواد غذایی در لیست غذای روزانه خرگوش در نظر داشت. 

یونجه : علفی سرشار از فیبر است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش خرگوش بسیار مهم است. مصرف روزانه یونجه همچنین به خرگوش ها این امکان را می دهد که از حرکت طبیعی ساییدن دندان های گونه استفاده کنند که آنها را در تراز مناسب نگه می دارد. خرگوش های جوان و در حال رشد می توانند هر نوع علف، از جمله یونجه را بخورند. با این حال، یونجه برای خرگوش های بالغ توصیه نمی شود، زیرا از نظر پروتئین بسیار غنی و کلسیم بسیار بالایی است.

 

میوه: باید یک یا دو بار در هفته به خرگوش خود میوه بدهید. وعده مناسب 1 تا 2 قاشق غذاخوری میوه (یک نوع یا مخلوط) است. مانند سبزیجات، میوه ها باید به آرامی و یکی یکی در تغذیه خرگوش قرار داده شوند.

 

برنامه غذایی روزانه خرگوش خانگی

خرگوش‌ها باید روزانه یک مشت سبزیجات برگ سبز، سبزی و علف های هرز سالم و شسته به اندازه بالغ داشته باشند.روزانه انواع سبزی ها را تغذیه کنید - به طور ایده آل 5-6 نوع مختلف مانند کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی، جعفری و نعناع.

برای جلوگیری از ناراحتی های احتمالی معده خرگوش، انواع جدیدی از سبزی ها را به تدریج و در مقادیر کم به رژیم غذایی خرگوش اضافه کنید.

رژیم غذایی یک خرگوش خانگی ممکن است با 1/4 تا 1/2 فنجان از انواع سبزیجات برگ سبز هر روز تکمیل شود. برخی از سبزیجات مانند هویج سرشار از کربوهیدرات هستند و نباید روزانه مصرف شوند. تنوع مهم است. سبزیجات جدید را به آرامی و در مقادیر کم وارد کنید و مدفوع نرم، اسهال یا علائم درد گاز را کنترل کنید.

 

میزان غذای خرگوش در روز

 

برخی از سبزیجات برگدار مانند کلرد و سبزی قاصدک، جعفری، کلم پیچ، چغندر سوئیس و اسکارول باید در مقادیر محدود تغذیه شوند، زیرا دارای کلسیم بالایی هستند و در صورت تغذیه بیش از حد ممکن است به ایجاد سنگ های مثانه مبتنی بر کلسیم کمک کنند. . سایر سبزیجات قابل قبول عبارتند از کلم بروکلی، فلفل سبز، کلم بروکسل، اندیو، علف گندم، کدو. کاهو و کرفس آیسبرگ نباید تغذیه شوند، زیرا آنها عمدتاً آب هستند و دارای ارزش غذایی محدودی هستند.

 

جمع بندی مطلب بهترین تغذیه خرگوش خانگی  

در این مطلب سعی داشتیم بهترین غذا برای خرگوش خانگی به شرح ذیل بررسی کنیم:

خرگوش های خانگی چه بخورند؟ یک رژیم غذایی خوب خرگوش به چیزی بیش از هویج و کاهو نیاز دارد. خرگوش ها به یک رژیم غذایی متعادل از یونجه، سبزیجات و میوه های تازه و چند پلت نیاز دارند.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که خرگوش ها دستگاه گوارش حساسی دارند، بنابراین انتقال به یونجه یا پلت - یا معرفی میوه ها و سبزیجات جدید - باید به تدریج انجام شود تا سیستم آنها تنظیم شود.

بنابراین بهترین اقدام برای تعیین برنامه غذایی مناسب خرگوش مراجعه به دامپزشک و دریافت لیست تغذیه مناسب با وضعیت و نوع خرگوش شماست.

در سامانه جامع دامپزشکی آی تی وت سعی داریم بهترین دامپزشکان را با سهولت برقراری ارتباط با آن‌ها به شما معرفی کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تماس 09357871280 ارتباط برقرار کرده و مشورت بگیرید.

مطالب مرتبط

نظر خود را بیان کنید