تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها
ITVET.IR

تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/9/20
1377
+ 0 | - 0

تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها یکی از چالش برانگیزترین اقداماتی است که دامپزشکان با آن مواجه هستند. از آنجایی که زندگی گاوها با درگیری این بیماری در معرض خطر جدی است بنابراین توجه کافی به امر تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها در علم دامپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیماری قلبی در گاو از نظر دامپزشکی هم برای تشخیص و هم برای درمان اقدامی ریسک پذیر است. یکی از دلایل اصلی این امر نادر بودن و تا حدی به دلیل شیوع کم بیماری قلبی در گونه های گاو است، دلیل دیگر این مساله عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی برای تشخیص بیماری گاو و رفع و پیشگیری آن است.

اکثر اطلاعات پزشکی منتشر شده در مورد بیماری قلبی گاو، مطالعات موردی و گزارش های موردی هستند. هدف این مقاله مروری بر پزشکی مبتنی بر شواهد در مورد بیماری‌های اصلی قلبی گاو (پریکاردیت، اندوکاردیت باکتریایی، نقایص مادرزادی قلب، کورپولمونال، کاردیومیوپاتی گشاد شده و نئوپلاسم‌های قلب) با تاکید بر تشخیص، پیش‌آگهی و درمان آنها می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مقاله دامپزشکی مهم در سامانه جامع آی تی وت با ما همرا باشید.

 

آشنایی با بیماری های قلبی در گاوها

همانطور که اشاره داشتیم تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها (HD) یک چالش برای پزشک است. نارسایی قلبی HF) )رویداد پایانی بیماری قلبی است و زمانی اتفاق می‌افتد که مکانیسم‌های جبرانی اولیه قلبی و عصبی-هورمونی گاو تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

بیشتر گزارش های موجود در خصوص تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها به اختلالات قلبی می پردازند که در آنها HF یک ویژگی برجسته است. با این حال، ابزارهای تشخیصی برای تشخیص بیماری قلبی قبل از ظهور علائم HF در دسترس هستند .

 

عارضه قلبی در گاوها

 

تشخیص زودهنگام می تواند به درمان موثر زودهنگام در گاوهای با ارزش کمک کند و به جلوگیری از خسارات مالی در این خصوص منجر شود. این بخش به بررسی شایع ترین اختلالات قلبی در گاو و همچنین دانش روز در مورد تشخیص، درمان و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها  اشاره خواهیم داشت.

 

بیماری های رایج قلبی در گاو

قلب گاو از سه ساختار اصلی تشکیل شده است که می تواند تحت تأثیر بیماری های مختلف قرار گیرد: پریکارد، میوکارد و اندوکارد. بافت رسانای قلب از اهمیت بالایی برخوردار است، اگرچه بیماری های این بخش از قلب در گاو به نوعی از گونه‌های نادر بیماری قلبی در این حیوان است.

 

اختلالات شایع قلبی در گاوها

 

اختلالات قلبی شایع در گاو عبارتند از اندوکاردیت باکتریایی (BE)، پریکاردیت ، بیماری های مادرزادی قلبی (CHD) که در میان آنها نقص دیواره بین بطنی (VSD) شایع ترین موجود است ، کاردیومیوپاتی اتساع اولیه ، کاردیومیوپاتی ثانویه به مسمومیت با یونوفور و مواردی از این قبیل است که امروزه بیشتر دامپزشکان را برای تشخیص و مدیریت به موقع به مطالعه و تحقیق در این خصوص مشغول کرده است.

 

بیماری قالبی اندوکاردیت باکتریایی (BE) در گاوها

شایع ترین بیماری اندوکاردی که در گاو مشاهده می شود آندوکاردیت باکتریایی است که عمدتاً توسط Trueperella pyogenes Trueperella pyogenes یا Streptococci Streptococci ایجاد می شود. ضایعات معمولاً ماهیتی رویشی دارند و به اندوکارد دریچه ای محدود می شوند، اما ممکن است در اندوکارد دیواری نیز دیده شوند.

اندوکاردیت زمانی رخ می دهد که باکتری وارد جریان خون شده و روی دریچه های قلب قرار می گیرد. این باکتری ها ممکن است از یک عفونت سیستمیک (در سطح بدن) مانند عفونت پیومتر یا عفونت مجاری ادراری، زخم پوستی، آبسه، یک روش جراحی، بیماری دندانی یا سرکوب سیستم ایمنی منشأ بگیرند.

 

بیماری قالبی پریکاردیت  در گاوها

از دیگر بیماری‌های قلبی که دام گاو را درگیر می‌کند و در دسته بیماری‌هایی که باید به سرعت نسبت به تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها اقدامات لازم انجام شود بیماری پریکاردیت در گاوها است.

علائم اصلی پریکاردیت عبارتند از تاکی کاردی، صداهای خفه شده قلب، صداهای غیر طبیعی ناهمزمان قلب، اتساع وریدهای ژوگولار و ادم شکمی زیر فکی، برسکت و شکمی. تست گلوتارآلدئید یک ابزار تشخیصی مهم است زیرا در بیش از 90 درصد گاوهای مبتلا مثبت است.

درمان پریکاردیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از مسکن ها
  • داروهای ضد التهابی مانند کلشی سین.
  • استروئیدها (اگر کلشی سین کار نمی کند)
  • آنتی بیوتیک ها (اگر پریکاردیت ناشی از عفونت باکتریایی باشد)
  • به ندرت، اگر علائم پریکاردیت ادامه یابد و بدتر شود، ممکن است یک پنجره پریکارد توصیه شود.

 

بیماری های مادرزادی قلبی (CHD) در گاوها

از دیگر دسته بیماری‌هایی تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها  باید به آن توجه ویژه داشت، بیماری مادرزادی قلبی در گاو و گوساله است. این بیماری که در نقایص مادرزادی قلب (CHD) بیماری قلبی است که در بدو تولد وجود دارد و شیوع آن بین 2/0 تا 7/2 درصد در گاو گزارش شده است.

در گاوها، VSD شایع ترین نقص مادرزادی قلبی است و شواهد منتشر شده محدودی در مورد علل وجود دارد. گزارش شده است که با تحقیقات ژنتیکی محدودنژادهای هرفورد، لیموزین و جرسی مستعد هستند.

 

علائم بالینی بیماری قلبی و نارسایی قلبی در گاو

پزشک با دو چالش عمده در قلب و عروق گاو مواجه است. اولین مورد در نظر گرفتن امکان HD در صورت عدم وجود علائم بالینی HF است. دوم تشخیص بیماری و مدیریت بیماری قلبی برای حیوان است.

 

علائم بیماری قلبی در گاوها

 

در حالت کلی بر اساس مطالعات انجام شده اصلی ترین علائم بیماری قلبی در گاوها و حتی گوساله‌های مشکوک به این بیماری به شرح ذیل است:

تنگی نفس، تاکی پنه و وریدهای ژوگولار یا پستانی به شدت متسع شده از علائم احتمالی بیماری قلبی هستند که ممکن است در طول معاینه عمومی بیمار مشاهده شوند. ضعف و عدم تحمل ورزش از دیگر علائمی است که نیاز به بررسی بیماری قلبی دارد. در گوساله‌ها، ناهنجاری‌های مادرزادی آشکار مانند میکروفتالموس، دم چروکیده، یا عدم وجود دم ممکن است احتمال وجود نقص دیواره بین بطنی (VSD) را نشان دهد و اکتوپی کوردیس با بازرسی از ورودی قفسه سینه یا ناحیه دمی دهانه رحم به‌شدت آشکار می‌شود.

 

روش‌های درمانی : تشخیص ومدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها

سیستم قلبی عروقی گاوها با مشاهده وضعیت کلی حیوان، ظاهر غشای مخاطی و وجود اتساع یا نبض وریدی، و همچنین با بررسی کیفیت و ضربان نبض شریانی و سمع ضربان و ریتم قلب ارزیابی می‌شود.

سمع قلب یا استفاده از سیستم شنوایی برای تشخیص ومدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها مهم ترین بخش از معاینه سیستم قلبی عروقی در گاو است، زیرا اکثر گاو بدون دسترسی به ابزارهای تشخیصی اضافی به صورت میدانی مورد بررسی قرار می گیرند. این روش باید به طور سیستماتیک با هدف تشخیص صداهای طبیعی قلب، سوفل قلبی و ریتم قلبی انجام شود. در اکثر گاوها صدای قلب اول و دوم به راحتی قابل شنیدن است. در ابتدای سمع (زمانی که حیوان تحت استرس است و ضربان قلب زیاد است).

در طی معاینه فیزیکی، غشاهای مخاطی باید از نظر رنگ پریدگی، تزریقی یا سیانوز ارزیابی شوند. ظاهر بصری غشاهای مخاطی دهان می‌تواند با الگوهای رنگدانه‌ای معمولی مخصوص نژاد (به عنوان مثال گاو براون سوئیس و جزایر کانال) متفاوت باشد و اغلب در نژادهای دارای رنگدانه‌های متغیر مانند هلشتاین برای بازرس بی‌تجربه رنگ پریده به نظر می‌رسد.

مجموع این مراحل معاینه به تشخیص صحیح بیماری قلبی در گاوها و مدیریت درد و در صورت امکان شروع پروسه درمان در این حیوان می‌انجامد.

 

جمع بندی مطلب

بر اساس بررسی‌های انجام شده در خصوص تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی در گاوها صورت گرفت تا حد زیادی باید شناسایی و درمان این بیماری در انواع نژاد‌های گاو جدی گرفته شود. بر اساس پیشرفت روز افزون علم و بالا رفتن سطح آگاهی دامپزشکی می‌توان نسبت به اینکه انواع بیماری قلبی در دام گاو به سرعت تشخیص و اقدامات لازم برای درمان و مدیریت درد در گاوها انجام شود.

در قدم اول دسترسی به یک کلینیک دامپزشکی مجهز و همین طور تیم دامپزشکی مطلع و با تجربه در این زمینه می‌تواند نقش پر رنگی در بهبود سلامت به موقع دام‌ها و نجات سریع این حیوانات از بیماری‌هایی مشابه بیماری قلبی در گاوها دارد. برای دسترسی سریع به این امکانات سامانه جامع دامپزشکی آی تی وت شما را به بازدید از بخش معرفی دامپزشکان و همین طور دریافت مشاوره تلفنی 09357871280 در این زمینه دعوت می‌کند.

مطالب مرتبط

نظر خود را بیان کنید