بیماری های عفونی و علائم آن در حیوانات
ITVET.IR

بیماری های عفونی و علائم آن در حیوانات

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/11/9
2118
+ 1 | - 0

نگهداری حیوانات خانگی معمولا کار پسندیده‌ای است. شما با نگهداری این موجودات مکان و غذای آن‌ها را تامین می‌کنید. از طرفی نگه داشتن این حیوانات بامزه در منزل، روحیه شما را نیز بهتر می‌کند. مطالعات نشان داده اند که نگهداری حیوانات خانگی می‌تواند باعث درمان بسیاری از بیماری‌های روحی نظیر افسردگی شود. اما نگهداری از حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه می‌تواند پیامدهای منفی نیز داشته باشد. چه زمانی؟ زمانی که اطلاعات کمی در مورد بیماری‌های آن‌ها داشته باشید.
این موضوع باعث آسیب رسیدن به خود حیوان و حتی درگیر شدن خودتان با بیماری شود. پس بهتر است اطلاعات خود را انواع بیماری سگ ها   و روش‌های تشخیص آن‌ها بیش‌تر کنید. حتی ممکن است گاهی برای رهایی از این بیماری‌ها مجبور شوید به متخصصین این امر مراجعه کنید. در این مطلب اطلاعاتی در مورد این بیماری‌ها ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید برای درمان بیماری‌های حیوانات خانگی خود و تشخیص نوع بیماری از کمک متخصصین ، دامپزشکان ماهر و آزمایشگاه دامپزشکی استفاده کنید.

سگها یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی هستند که نژادهای مختلفی داشته و نگهداری از آنها مسئولیت بزرگی است. معمولا سگها در معرض انواع بیماریهای عفونی قرار دارند و یکی از شایع ترین بیماری های سگ انواع عفونتها میباشد.

به همین جهت شناخت انواع بیماریهای عفونی در سگ ها ، علائم و روشهای درمان این بیماریها برای سرپرستان سگ اهمیت زیادی دارد چرا که برخی از بیماریهای عفونی در صورتیکه با بروز اولین علائم جدی گرفته نشوند میتوانند خطرات بسیار زیادی برای سلامتی سگ داشته باشند

علائم بیماری عفونی در سگ ها

علائم بیماری عفونی در سگ ها

بطورکلی بیماریهای عفونی در سگ به دلایل مختلفی ایجاد میشود و ممکن است هر بیماری علائم خاصی داشته باشد اما اصلیترین علائمی که نشان میدهد سگ شما به بیماریهای عفونی دچار شده عبارت است از:

تب

سرفه

خارش

بیحالی

کاهش اشتها

بثورات پوستی

اسهال و استفراغ

ریزش تکه ای مو

پوسته پوسته یا دلمه شدن پوست

از جمله مهمترین علائم عفونت خون در سگ نیز میتوان به گیجی، لرزش، بی اشتهایی و ضعف اشاره کرد.

علائم بیماری عفونی در گربه ها

بیماری عفونی در گربه ها

قارچ‌ها در محیط پیرامون ما زندگی می‌کنند (البته همۀ آن‌ها بیماری‌زا نیستند). بسیاری از گونه‌های بیماری‌زای قارچ در خاک هستند و این امکان وجود دارد که از طریق مواد آلوده و حیوانات در محیط پخش شوند.حیوانات هم از قارچ‌ها در امان نیستند!.

گربه‌ها حیوانات بامزه و بازیگوشی هستند که بسیاری از افراد سرپرستی از آن‌ها را بر عهده می‌گیرند. معمولا گربه‌ها سازگاری بالایی با زندگی انسان‌ها دارند و از همین رو تمایل افراد به این حیوانات نیز بیشتر است. اگر شما نیز تمایل دارید که یکی از این حیوانات دوست‌داشتنی را به سرپرستی بگیرید، لازم است تا اطلاعات خود را درباره بیماری‌های گربه‌ها و همچنین بیماری‌های مشترک گربه و انسان ارتقا دهید. در برخی از مواقع ممکن است این بیماری‌های مشترک برایتان مشکل‌ساز شوند

 اگر تجربۀ نگهداری از یک گربه را داشته باشید، ممکن است سروکارتان با قارچ پوستی گربه افتاده باشد. گربه‌ها هم مثل ما میزبان هاگ‌های قارچ هستند. گاهی که شرایط گرم و مرطوب است، قارچ‌ها روی بدن میزبانشان تکثیر می‌شوند و پوست و ناخن گربه را عفونی می‌کنند، به خصوص اگر گربه بالغ نباشد یا سیستم ایمنی نیرومندی برای مبارزه با عفونت نداشته باشد.

گاهی این عفونت‌های قارچی زئونوز هستند؛ یعنی بین انسان و حیوان مشترک‌اند. بنابراین اگر گربۀ شما دچار عفونت قارچی شده، احتمال سرایتش به شما هم وجود دارد. پس دانستن دربارۀ این بیماری و درمان آن اهمیت زیادی دارد. با ما همراه باشید.

چه بیماری‌هایی از گربه به انسان منتقل می‌شود؟

به صورت کلی احتمال انتقال بیماری از یک انسان به انسان دیگر به مراتب بیشتر از احتمال انتقال از حیوانات به انسان‌هاست؛ چراکه بسیاری از بیماری‌ها فقط مختص انسان‌ها بوده و در حیوانات وجود ندارد و بالعکس. برخی از بیماری‌ها نیز وجود دارند که بین حیوانات و انسان‌ها مشترک هستند و احتمال انتقال آن‌ها وجود دارد.

درماتوفیتوز

درماتوفیتوز

احتمالا نام بیماری‌های مشترک انسان و جانوران یا زُئونوز به گوشتان خورده است. زُئونوز عموما به بیماری‌های عفونی‌ گفته می‌شود که از جانوران به انسان‌ها سرایت می‌کنند. منشأ بیماری ممکن است جانوران اهلی و وحشی اعم از پستانداران و خزندگان و پرندگان و حشره‌ها باشد.

این بیماری در دسته عفونت‌های قارچی است که در بین گربه‌ها رواج دارد. راه انتقال بیماری از گربه به انسان نیز تماس مستقیم با پوست، مو یا وسیله‌های نظافتی گربه است. معمولا گربه‌هایی که به این عفونت قارچی مبتلا هستند پوستشان خشک یا چرب شده و ناخن‌ها و چنگال‌هایشان نیز تغییر شکل پیدا می‌کند. این عفونت در بدن گربه‌ها به مرور از بین می‌رود، اما انسان‌ها حتما باید از کرم‌ها و پودرهای ضد قارچ برای درمان استفاده کنند.

علائم قارچ پوستی گربه

علائم قارچ پوستی گربه را می‌توانیم به دو دستۀ علائم پوستی و علائم غیرپوستی تقسیم کنیم. ریزش مو، پوسته‌پوسته‌شدن، جوش، آبسه، قرمزی از جمله علائم پوستی عفونت قارچی است.

اما گاهی عفونت قارچی به بدن گربه حمله می‌کند و باعث درگیر شدن ریه و سیستم عصبی می‌شود. در این صورت گربه علائمی مثل تب، بی‌حالی، مشکلات تنفسی، سرفه، کاهش وزن، تشنج و حتی نابینایی را تجربه می‌کند.

بیماری عفونی در گربه ها

سرما خوردگي یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی گربه ها يك بيماري شايع و گاهی كشنده در بين گربه سانان است. اين بيماري علل مختلف ويروسي و يا میکروبی دارد كه بر اساس عامل به وجود اورنده مي تواند علايم متفاوتي نیز داشته باشد. از عوامل معمول سرما خوردگي گربه ها مي توان به دو ويروس كلسي ويروس(Calicivirus یا (FCVو هرپس ويروس (Herpes virus يا FRV يا FHV-1 )اشاره كرد.

اين دو ويروس در 90-80 درصد موارد سرما خوردگي از علل اصلي ايجاد کننده اين بيماري هستند. با این وجود گهگاه (20-10درصد موارد) عوامل عفونی ديگري مثل باكتري های بردتلا ،كلاميديا ، پاستورلا ، مایكوپلاسما و يا ريوويروس نيز ميتوانند به تنهایی یا همراه این دو ویروس در ايجاد سرما خوردگی دخيل باشند. اغلب عوامل به وجود اورنده سرماخوردگی بسیار مسری بوده و بیشتر بچه گربه ها را به علت اینکه سیستم ایمنی شان تکامل نیافته مبتلا میسازد. بیشتر عوامل سرما خوردگی از طریق ارتباط مستقیم با گربه بیمار یا تماس با ترشحات الوده به گربه سالم انتقال پیدا می کند. سرما خوردگی در مکان هایی که تعداد زیادی گربه با هم نگهداری می گردند مثل فروشگاه حيوانات ،پرورشگاه ها ، پانسیون ها ،مراکز دامپزشکی ،پناهگاهها و غیره بیشتر دیده می شود.نژاد های پوزه کوتاه مثل نژاد پارسی بیش از سایر گربه ها به ابتلای این بیماری مستعد هستند.هیچ کدام از دو ویروس اصلی ایجاد کننده سرما خوردگی گربه قابل انتقال به انسان نیست.
پیش‌ از آوردن‌ گربه‌ به‌ منزل‌ بهتر است‌ وسایل‌ زیر تهیه‌ شده‌ باشد. ظرف‌ آب‌ و غذا، محل‌ خواب‌، قفس‌ محل‌ گربه‌، برس‌، جعبه‌ برای‌ بچه‌ گربه‌، ظرف‌ یا سینی‌ شن‌ (جهت‌ دفع‌ ادرار و مدفوع‌) و یک‌ گلدان‌ چمن‌ یا گیاه‌ غیر سمی‌ (درصورتیکه‌ گربه‌ شما همیشه‌ داخل‌ است‌).

ظرف‌ آب‌ و غذا: بهتر است‌ فلزی‌ باشد و هر روز شسته‌ شود.

محل‌ خواب‌: گربه‌ نسبت‌ به‌ سگ‌ به‌ جای‌ راحت‌تری‌ نیاز دارد که‌ از سرما و رطوبت‌ زیاد مصون‌ باشد.

کنده‌ کوچک‌ جهت‌ پنجه‌ کشیدن‌: گربه‌ برای‌ تیز کردن‌ پنجه‌های‌ خود عادت‌ به‌ پنجه‌ کشیدن‌ دارد. بهتر است‌ یک‌ وسیله برایش‌ فراهم‌ کنید در غیر اینصورت‌ به‌ مبلمان‌ و فرش‌ شما ممکن‌ است‌ آسیب‌ وارد نماید.

چمن‌ داخل‌ خانه‌: اگر گربه‌ همیشه‌ داخل‌ خانه‌ است‌ برای‌ جویدن‌ باید گیاه‌ در دسترس‌ داشته‌ باشد. علف‌ منبع‌ فیبرخوب‌ برای‌ گربه‌ است‌. ضمنا برای‌ گربه‌های‌ مو بلند که‌ ممکن‌ است‌ کلاف‌ مو در معده‌شان‌ تشکیل‌ شود می‌تواند بعنوان قی‌آور عمل‌ کند.

ظرف‌ شن‌: شن‌ آن‌ باید بطور مرتب‌ و حداقل‌ هر 3 روز یکبار تعویض‌ شده‌ و تمیز نگه‌ داشته‌ شود.



علائم بیماری عفونی در پرندگان

بیماری عفونی در پرندگان

معمولا مردم برای سرگرمی و اوقات فراغت اقدام به خرید و نگهداری از انواع طوطی سانان و سایر گونه های زینتی در خانه می کنند، اما آیا می دانید که از همین پرنده های زینتی هم می توان پول در آورد ؟ پس اگر علاقه مند به این پرنده های رنگارنگ و باهوش هستید، ضمن اینکه اوقات فراغت خود را پر خواهید کرد، از فروش جوجه ها و تخم های نطفه دار آنها نیز می توانید به درآمد برسید.

بيماري هاي قارچي پرندگان

بيماري هاي قارچي در پرندگان زينتي بسيار رايج مي باشد و اغلب به صورت عفونت ثانويه در پرندگان بيمار و با داري نقص ايمني ( ضعف ايمني) حضور پيدا مي كند. رايج ترين بيماري هاي قارچي بوسيله ي عفونت تنفسي را ه هاي هوايي بوسيله قارچ اسپرژيلوس ايجاد مي شود. عفونت گوارشي پرندگان هم بوسيله گونه هاي كانديدا بوجود مي آيد. Macrorhabdus يك قارچ غير عادي مي باشد كه بر دستگاه گوارشي پرندگان و بيشتر در پرندگان زينتي فنچ ، طوطيان، مرغ عشق، عروس هلندي شيوع مي يابد.

انواع بيماري هاي پرندگان:

  • بيماري آسپرژيلوس
  • بيماري كانديديازيس
  • بيماري ماكرورهابدوس ارنيتوگاستر
  • بيماري مالا سزيا
  • بيماري ردوتورلا  
  • بيماري قارچ هاي مسيليومي

 

نتیجه گیری:

نگهداری حیوانات خانگی: مزایا و معایب، بیماری‌ها و راه‌های درمان. نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ و گربه می‌تواند برای روحیه شما مفید باشد. اما اگر اطلاعات کافی در مورد بیماری‌های آن‌ها نداشته باشید، ممکن است به خود و حیوان خود آسیب برسانید. در این مقاله، به شما انواع بیماری‌های عفونی در سگ و گربه، علائم و روش‌های تشخیص و درمان آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

همچنین می‌توانید از طریق سامانه جامع دامپزشکی آی تی وت از خدمات متخصصین، دامپزشکان و آزمایشگاه دامپزشکی برای مراقبت از حیوانات خانگی خود استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما با شماره تماس 09357871280 در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

نظر خود را بیان کنید