هفتم آبان ماه، زادروز کورش کبیر، گرامی باد
ITVET.IR

هفتم آبان ماه، زادروز کورش کبیر، گرامی باد

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/8/7
1248
+ 1 | - 0

هفتم آبان ماه، زادروز کورش کبیر، گرامی باد

زادروز کورش کبیر، شاه بزرگ و بنیانگذار امپراتوری هخامنشی، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی ایران و جهان محسوب می‌شود. در این روز، یاد تجلیل از یکی از فرمانروایان برجسته تاریخ جهانی را در ذهن می‌آوریم، کسی که با اقداماتش همواره به عنوان تمدن‌ساز و استوارکننده همه جوانب زندگی و فرهنگ ایرانیان شناخته می‌شود.

زادروز کورش کبیر در دورانی تاریخی بسیار فراخور قرار دارد. او در دوران هخامنشیان، سلسله‌ای از شاهان خون آشام به پایان رسید و کورش توانست با دوازده سال حکومت، تغییرات بزرگی را در سیاست درونی و بین‌المللی ایران به ارمغان بیاورد. پس از به دست آوردن قدرت در سال ۵۴۸ پیش از میلاد، کورش تجربه‌ی همانند در راه امپراطوری سازی را در ایران به کار گرفت که کمتر پدیده‌ای مانند آن در تاریخ یافت نشده‌است.

کورش کبیر با برتری نظامی و استبدادی بی نظیر خود، توانست تقریباً تمامی دیار‌های جهان آن زمان را تسخیر کند و همچنین مردم را آزاد کرده و به آرمان‌های ارتشی بزرگی وفادار سازد. او سرشناسی خود را در نبردهای تاریخی و غارت تمامی موجودیت‌های قدیمی که ایتالیای شمالی تا بیت الحرام می‌رسید، بازگو می‌کند. کورش با زیر سوال بردن نظام وجودی امپراطوری‌ها و نسلی فرهنگی نوین و غنی را پایه ریزی کرد.

بنیانگذاری ایرانیان بر رهبری کورش، یک شاه که افتخار عطا کرده به کسانی که در مجموعه پرتخیص هستند را با آنها همراه می‌کند از نشانه‌های بارز فلسفه سرزمین برداری و حاکمیت است. آزادسازی یک ملت اعتضادی که بر اساس منشا‌های مذهبی به خدا عبده‌ بوده است نشانه‌ی فرهنگ ایرانی و نظریه‌ی آزادی، تمدن نوین ایران است. بر این قاعده، می‌توان گفت که ارزش‌های بنیانی ایران  در جهانیت بوده و در تمامی قرن‌های کهن و جدید در ایالات ایرانی نشأت می‌گیرد و تاکنون نیز در تمامی مؤسسات درونی بقای خود را داشته‌است.

 

زادروز کورش کبیر

 

کورش کبیر پادشاهی بود که سعادت و شکوفایی مردم در مقابل استبداد، ستم و ظلم را به هدف قرار داد. او به عنوان یک پادشاه اصلاح‌طلب و مدافع حقوق بشر شناخته می‌شود و همچنین در تمدن‌هایی که به سوی رونق و صلحی سازمان‌دار هدایت می‌شوند، به عنوان مردم‌نهاد مورد قدردانی قرار می‌گیرد. بنابراین، بزرگداشت زادروز کورش کبیر برای ما نه تنها یادآوری تاریخی است، بلکه یک فرصت برای ارج نهادن به ارزش‌ها و مبانیی است که بنیانگذاری امپراتوری هخامنشی را به خود دیده‌اند.

سامانه جامع دامپزشکی آی تی وت، هفتم آبان ماه، زادروز کورش کبیر را به همه هم میهنان خود تبریک عرض می کند.

 

مطالب مرتبط

نظر خود را بیان کنید