تجهیزات دامداری سبک
ITVET.IR

تجهیزات دامداری سبک

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/11/15
1474
+ 0 | - 0

تجهیزات دامداری سبک از جمله اصلی‌ترین آیتم‌های دامداری به شیوۀ صنعتی هستند. هرکدام از این ابزارها کاربرد کاملاً متفاوتی دارند. به‌طور خلاصه، دامداری سبک به نگهداری و پرورش دام‌هایی همچون گوسفند، بز و گوساله گفته می‌شود که از لحاظ وزنی نسبت به دام‌های سنگین نظیر گاو و... سبک‌تر هستند.

با ما همراه باشید تا شما را با تجهیزات اولیه دامداری سبک و همچنین توضیحات کامل دررابطه‌با دستگاه‌های مختلفی که در این نوع دامداری استفاده می‌شود بیشتر آشنا کنیم.

لیست تجهیزات دامداری سبک

پرورش و نگهداری دام به روش صنعتی به ابزارها و تجهیزات متعددی نیاز دارد. برخی از مهم‌ترین تجهیزات دامداری سبک به شرح زیر هستند:

  1. لاینر
  2. دستگاه شیردوش
  3. پشم‌چین گوسفندی
  4. شیر نوش بره
  5. پلاک گوش دام
  6. سرنگ اتوماتیک دام
  7. قرص خوران
  8. باند چسبی
  9. سطل آلومینیوم
  10. آخور و آبشخور دام

که در ادامه راجع به هرکدام از این ابزارها توضیح مختصری ارائه خواهیم کرد.

لاینر؛ از مهم‌ترین تجهیزات دامداری سبک

تجهیزات دامداری سبک

یکی از مهم‌ترین تجهیزات دامداری سبک لاینر است که در صنایع بزرگ دام به‌عنوان شیردوش استفاده می‌شود و یک وسیلۀ حساس برای دام‌هاست. این ابزار به‌صورت مستقیم با بدن دام در ارتباط است. امروزه لاینرها در ابعاد کوتاه و بلند تولید می‌شوند که بسته به نوع دام از آنها استفاده می‌شود.

در گذشته بسیاری از لاینرها بی‌کیفیت بودند و به پستان‌های دام آسیب می‌رساندند اما امروزه با وجود فناوری‌های جدید و طراحی نوین این مشکلات برطرف شده است.

دستگاه شیردوش

دستگاه شیردوش دام‌ها دارای یک نازل است که زیر پستان دام قرار می‌گیرد و با کمک آن فرایند دوشیدن شیر انجام می‌شود. دستگاه‌های بزرگ پیشرفته در دامداری‌های صنعتی این امکان را فراهم می‌کنند تا دام‌ها به‌صورت گروهی پست سر هم در این دستگاه قرار بگیرند و تمام عملیات بدون دخالت دست انجام می‌شود.

پس از اتمام فرایند دوشیدن، شیر دام‌ها برای آزمایش فرستاده می‌شود تا از سلامت آن اطمیمان حاصل شود. در حالت کلی برای تهیه شیر پاستوریزه و سالم دستگاه‌های زیر مورد نیاز هستند:

  • دستگاه شیردوش حرفه‌ای
  • دستگاه پاستوریزاتور شیر
  • دستگاه هموژنایزر
  • دستگاه جداکننده شیر و یا به‌اصطلاح خامه گیر
  • دستگاه بررسی دمای شیر
  • مخازن شیر
  • دستگاه دسته‌بندی و بسته‌بندی محصول

پشم‌چین گوسفندی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، دستگاه پشم‌چین برقی و شارژی تولید و به بازار عرضه شده است.

برای استفاده از این دستگاه قبل از هر چیز دستگاه را خوب شست‌وشو دهید.

در قدم دوم پشم دام‌ها را چک کنید که درون پشم آنها خار و خاشاک نباشد.

در قدم سوم بعد از بررسی کامل به‌آرامی پشم دام‌ها را بزنید و بعد از اتمام دستگاه را کامل بشویید و خشک کنید. تیغه‌های دستگاه محل مناسبی برای رشد میکروب‌هاست پس همیشه نسبت به تمیزی و پاکیزگی آن حساسیت به خرج بدهید.

شیر نوش بره

این ابزار همان‌طور که از اسمش پیداست برای خوراندن شیر به بره است و شکل آن مثل سطل است. شیرنوش بسته به نوع کاربرد ممکن است دارای چند شیر نوش به‌صورت تک پستانک، 3 پستانک و 5 پستانک باشد.

زمانی که قرار است از سطل استفاده شود بهتر است کامبل سطل ضدعفونی شود و برای بره لازم است هر 6 ساعت در 3 تا 5 روز اول به سمت شیرنوش هدایت شوند.

پلاک گوش دام

تجهیزات دامداری سبک

انواع و مدل‌های مختلفی از پلاک گوش برای دام‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از: پلاک‌های گوش لیزری، پلاک پلاستیکی، پلاک چاپی و پلاک خورشیدی. به‌طورکلی مزیت استفاده از پلاک گوش، شناسایی دام است که با این روش شما می‌توانید دام مریض و سالم را به‌راحتی از یکدیگر تشخیص دهید تا بقیه دام‌های سالم مریض نشوند.

در حالت دیگر پلاک گوش برای دام‌هایی که تک، دوقلو، سه‌قلو هستند مناسبند تا بتوان تشخیص داد هر دام برای کدام دام مادر است. با پلاک گوش شما می‌توانید به‌راحتی دام را تشخیص دهید و در یک نگاه کلی می‌شود گفت این آیتم شناسنامه دام شماست.

هر کدام از پلاک‌ها بسته به نوع عملکرد و خاص بودن آن قیمت متفاوتی دارند؛ به‌عنوان‌مثال پلاک‌های لیزری نسبت به بقیه پلاک‌هایی که برای دام استفاده می‌شوند قیمت بالاتری دارند.

سرنگ اتوماتیک دام

یکی دیگر از تجهیزات دامداری سبک، سرنگ اتوماتیک است. از این سرنگ برای تزریق انواع داروها و واکسن به دام استفاده می‌شود. سرنگ‌های اتوماتیک در ابعاد مختلف در بازار موجود هستند و با استفاده از آنها تزریق روی عضلات دام بادقت بالایی انجام می‌شود.

سرنگ دارای شیشه مندرج دقیق  است که حجم را برای هر دام مشخص کرده است.

قرص خوران

دستگاه قرص خوران نیز یکی از مهم‌ترین تجهیزات دامداری سبک محسوب می‌شود که با کمک آن می‌توانید قرص‌ها را به خورد دام بدهید. اندازۀ هر قرص مخصوص حیوانات می‌تواند به 35 سانتی‌متر هم برسد. اغلب این وسیله از جنس پلاستیک بسیار مقاوم ساخته می‌شود طراحی دایره‌ای شکل دارد.

در قسمت بالای این دستگاه، قرص برای دام قرار می گیرد و در قسمت پایین آن یک پیستون ژله‌ای وجود دارد که بسیار منعطف و نرم است. این وسیله حالتی انبرمانند و ژله‌ای دارد.

باند چسبی

زمانی که به هر دلیلی دام شما دچار جراحت و زخم شود می‌توانید از باند چسبی برای دام خود استفاده نمایید. این باند یک پوشش محافظتی برای جلوگیری از میکروب‌ها و عفونت‌هایی است که در محیط وجود دارد حفاظت‌های لازم را انجام می‌دهد.

باندهای چسبی نیازی به هیچ‌گونه گیره برای نگهداری چسب ندارند و به‌راحتی بر روی زخم دام قرار می‌گیرند و چسبیده می‌شوند.

جالب است بدانید این باندها طعم تلخی دارند که مانع از جویده شدن چسب توسط دام می‌گردد و به‌طورکلی در 2 سایز متفاوت در بازار وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

سطل آلومینیوم

لوازم دامداری سبک

این وسیله در سایز و اندازه‌های مختلف به بازار عرضه شده است و در صنعت دامداری  برای دادن کنسانتره، استارتر، علوفه و شیر برای دام استفاده می‌شود.

نکته قابل‌توجه این است که بعد از هر بار استفاده و غذادادن به دام سطل مربوطه را حتماً ضدعفونی کنید تا میکروب نداشته باشد و دومین نکته‌ای که باید رعایت شود این است که تا حد امکان، شیر درون سطل آلومینیومی به دام داده نشود و فقط از آن برای تخلیه شیر به سطل مربوطه دام انجام شود.

آخور و آبشخور دام

انواع کارخانه‌ها مخازنی را تولید می‌کنند که طیف وسیعی از این مخازن پلی استوک برای تأمین غذای دام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌طورکلی آبخوری دام در 3 سایز عمده تولید می‌شود که 300 لیتری، 500 لیتری، 1350 لیتری است که بسته به نوع دام و مکان نگهداری دام تهیه می‌شود.

جنس اصلی  آخور و آبشخور از ورق فولاد مسطح 5/1 میلی متری تاسو ساخته شده است که به هم جوش می‌خورند و کامل گالوانیزه شده هستند تا مقاومت بیشتری داشته باشند.

کلام آخر

داشتن یک فضای امن و راحت برای حیوانات، به‌خصوص دام و طیور، بسیار مهم است. وجود تجهیزات دامداری سبک در ایجاد چنین فضایی تأثیر بسزایی دارد. در این مطلب نگاهی داشتیم به برخی از مهم‌ترین این ابزارها و تجهیزات که برای دامداری به شیوۀ صنعتی مورد نیاز هستند.

سامانه جامع دامپزشکی itvet با هدف بهبود روند ارتباطات و ارائۀ خدمات حوزۀ دامپزشکی اعم از کلینیک‌های دامپزشکی، پت شاپ ها، فروشگاه‌های خوراک دام و طیور و... از سال 1402 آغاز به کار کرده است. شما نیز می‌توانید با عضویت در سایت ما و تکمیل فرم‌های ثبت نام از خدمات ویژه ما بهره‌مند شوید.

مطالب مرتبط

نظر خود را بیان کنید