ITVET.IR

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/12/26
+ 1 | - 0

بسیاری از دامداران به دنبال لیست داروهای دامپزشکی رایج هستند تا قبل از راه اندازی یک سالن پرورش دام و طیور نسبت به تهیه آنها اقدام کنند. حیوانات خانگی و دام‌های پرورشی، درست مثل انسان‌ها، در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند. برخی از این بیماری‌ها زمینۀ ژنتیکی دارد و برخی دیگر به دلیل شرایط محیطی شیوع پیدا می‌کند. در این مطلب قصد داریم لیستی از مهم ترین داروهای حیوانات و دام را ارائه کنیم و علاوه بر آن برخی از تولیدکنندگان مطرح داخلی و خارجی در زمینۀ تولید دارو برای دام را معرفی کنیم. با ما همراه باشید!

لیست رایج ترین داروهای دامپزشکی

در بین داروهای دامپزشکی برخی بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرند و گروهی از داروها تنها برای مصارف خاص کاربرد دارند. آنچه در این بخش می‌خوانید شامل داروهایی می‌شود که بیش از بقیه در دامپزشکی کاربرد دارند و مقدار مصرف آنها نیز بیشتر است.

داروهای دامپزشکی به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و طرز مصرف آنها بسته به کاربردی که دارند یا آناتومی بدن حیواناتی که از آنها استفاده می‌کنند متفاوت است.

داروهای دامپزشکی ممکن است به‌صورت محلول در آب توسط دام و طیور مصرف شوند یا به شکل قرص با کمک دستگاه قرص خوران مورد استفاده قرار بگیرند. تزریق روش دیگری است که بیشتر برای واکسن‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه حتی واکسن‌ها نیز ممکن است به‌صورت محلول در آب باشند.

جهت آشنایی با تجهیزات مورد نیاز مصرف دارو می‌توانید مطلب "تجهیزات دامداری سبک" را مطالعه کنید.

آموکسی سیلین (آنتی‌بیوتیک‌ها)

لیست داروهای دامپزشکی

آموکسی‌سیلین احتمالاً رایج‌ترین دارو برای همه است. این دارو علاوه بر مصرف توسط انسان برای سگ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سگ‌ها ممکن است با انواع مختلفی از عفونت‌ها مانند E-Coli، Bordetella و Helicobacter مواجه شوند، بنابراین آموکسی‌سیلین برای مقابله با چنین عفونت‌هایی تجویز می‌شود.

RABVAC (واکسیناسیون هاری)

هاری یک ویروس جدی است که ممکن است به‌سرعت عمل کند و بر هر گونه‌ای از موجودات زنده‌ تأثیر بگذارد. علاوه بر این، هاری آن‌قدر خطرناک است که در برخی موارد جدی ممکن است علائم متعددی مانند تب، سردرد، حالت تهوع، اضطراب و بیش‌فعالی ایجاد کند. به همین دلیل است که Rabvac یکی از ضروری‌ترین و رایج‌ترین داروها برای سگ‌ها برای مقابله با هاری است.

در مورد سایر واکسن‌های دامی پیش از این در مطلب "اهمیت واکسیناسیون دام" توضیحات کاملی ارائه کرده‌ایم.

کارپروفن (مسکن ضد التهابی)

کارپروفن یک NSAIDs غیر مخدر با خواص ضد درد و ضد التهابی عالی است. علاوه بر این، ممکن است پس از آسیب یا عمل جراحی برای کاهش درد نیز تجویز شود. به همین دلیل است که یکی از رایج‌ترین داروهای سگ است و باید در لیست داروهای دامپزشکی رایج قرار بگیرد.

K9-ADVANTIX (پیشگیری از کنه)

لیست داروهای دامپزشکی

عفونت کنه ممکن است باعث شود سگ شما با بیماری لایم، ارلیشیوز یا آناپلاسموز مواجه شود. K9-ADVANTIX یکی از رایج‌ترین داروها برای سگ‌ها برای جلوگیری از عفونت کنه است.

بنازپریل (داروهای رایج قلب سگ)

این یکی از رایج‌ترین داروهای دامپزشکی قلب است که از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند تا مانع از هرگونه بیماری قلبی جدی برای سگ شود.

آلپرازولام (داروهای رایج ضد اضطراب سگ)

آلپرازولام یکی از رایج‌ترین داروهای ضد اضطراب سگ است که می‌تواند از احساس اضطراب سگ شما جلوگیری کند. طبق نسخه یک دامپزشک معتبر، شما باید به طور منظم آلپرازولام را به سگ خود بدهید تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود. اضطراب ممکن است برنامه غذایی سگ را مختل کند.

آتوپیکا (داروهای رایج ضد آلرژی سگ)

آتوپیکا مطمئناً یک داروی محبوب ضد آلرژی سگ است که به طور قابل توجهی علائم آلرژیک در سگ‌ها را کاهش می‌دهد. این دارو برای کاهش التهاب، خارش و سایر بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. قبل از خرید هر دوز از پیش ساخته شده آتوپیکا، باید با یک دامپزشک در این زمینه مشورت کنید.

شرکت‌های تولیدکننده داروهای دامپزشکی در ایران

لیست داروهای دامپزشکی

بسیاری از شرکت‌های داروسازی ایرانی در راستای پاسخگویی به نیاز بازار و پیشرفت صنعت داروسازی داخلی اقدام به تولید و پخش داروهای دام و حیوانات خانگی کرده‌اند. شرکت‌های زیر از جمله معروف‌ترین برندهایی هستند که در این زمینه فعالیت دارند.

• شرکت داروسازی ابوریحان
  • شرکت تولید داروهای دامی ایران
  • ماکیان دارو
  • داروسازی نصر
  • فن آوری زیستی کیمیا
  • شرکت تحقیقاتی و داروسازی عرفان دارو
  • شرکت داروسازی رازک

داروسازی ابوریحان به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های داروسازی داخلی شناخته می‌شود که از سال 1343 تاکنون در این حوزه فعالیت دارد. شرکت تولید داروهای دامی ایران نیز از سال 1360 در زمینۀ تولید داروهای دامپزشکی شروع به فعالیت کرد و در حالا حاضر از تکنولوژی‌های روز دنیا و ماشین‌آلات اروپایی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند.

ماکیان دارو اگرچه به‌عنوان یک برند ایرانی شناخته می‌شود؛ ولی یک شرکت واردات داروهای دامپزشکی محسوب می‌شود که در سال 1372 آغاز به کار کرد. این شرکت از آن زمان تاکنون با شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان از جمله فرانسه، بلغارستان، هلند و چین برای واردات داروی دام و طیور همکاری داشته است.

داروسازی نصر در زمینۀ داروهای استریل و تزریقی فعالیت دارد و محصولات آن علاوه بر مصرف داخل به کشورهای همسایه منطقۀ خلیج فارس نیز صادر می‌شود. این شرکت برای تولید محصولات خود از استانداردهای بین‌المللی بهره می‌گیرد و زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور فعالیت می‌کند.

برندهای مطرح خارجی

لیست داروهای دامپزشکی

در زمینه تولید داروهای دامپزشکی برندها و شرکت‌های خارجی زیادی فعالیت دارند. در بین این تولیدکننده‌های خارجی محصولات شرکت‌های زیر به ایران وارد می‌شود:

• Versele-Laga
  • Tabernil
  • Kanters
  • Nekton
  • Lihua Pharma

شرکت ورسلاگا یک شرکت داروسازی بلژیکی است که از جمله 3 برند برتر داروسازی دامپزشکی محسوب می‌شود. شرکت تابرنیل یک شرکت داروسازی اسپانیایی است که داروهای مربوط به پرندگان زینتی را تولید می‌کند. کانترز شرکتی هلندی است که مکمل‌های دارویی دام و طیور را تولید و به بازار عرضه می‌کند. کمپانی آلمانی نکتون نیز در زمینه تولید مکمل‌های غذایی و دارویی پرندگان فعالیت دارد. Lihua Pharma شرکتی چینی است که در زمینه تولید انواع داروهای دامپزشکی فعالیت دارد.

نتیجه‌گیری

تهیه لیست داروهای دامپزشکی برای بیماری‌های رایج در بین حیوانات خانگی و دام و طیور یکی از ضروریات محسوب می‌شود. در این مطلب به شکل خلاصه هر آنچه در مورد داروهای حیوانات لازم بود را مورد بحث و بررسی قرار دادیم؛ امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

سامانه جامع دامپزشکی Itvet با هدف سهولت در روند ارتباطات مشاغل حوزه دامپزشکی از سال 1402 شروع به فعالیت کرده است. ما در تلاشیم تا با ایجاد یک بستر آنلاین مناسب، دسترسی آسان به کلینیک های دامپزشکی، پت شاپ ها، فروشگاه های خوراک دام و طیور و... را فراهم کنیم.

مراکز مرتبط با این حوزه می‌توانند از طریق ثبت نام در سایت و تکمیل فرم‌های عضویت به تمامی خدمات آی‌تی‌وت دسترسی داشته باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق کانال‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید یا با شماره‌تلفن 09357871280 تماس حاصل فرمایید.